פרברסיה מינית כהגנה

אני מבקש את סליחת משתתפי הסמינר הן על האחור בפרסום והן על השנוי בנושא. אך במחשבה שניה סברתי שיש להקדים את נושא הפרברסיה המינית כהגנה לנושא המבנה.

בספרות האנליטית יש הסכמה רחבה שבפרברטים מיניים יש ערך מרכזי מגן ומשקם למיניות הפרברטית.

הגנה זו מתאפיינת במעגל אופייני. חוזר ללא סוף.

לנוכח חרדה, כאב או רגוש נפשיים שאינם נסבלים (Joseph 1981) יש פניה, לעתים קרובות כפייתית, לממוש הפרברסיה המינית. ממוש בפעול או כחלום בהקיץ מלווה באוננות. (Socarides 1960; Joseph 1971; Stoller 1975; Mcdougal 1985; Ogden 1996). ההתכוננות לממוש והממוש ממוש מלווים ברגוש רב עצמה, ולאחר מכן בהקלה מיידית ומוחלטת (Khan 1965; Kernberg 1992; Baker 1994). עם זאת, ההקלה חולפת עם הזמן ובלתי נסבל שב ועולה. כרוך בדחף הולך וגובר לחזור על ממוש הפרברסיה המינית. תהליך זה יוצר מעגל אינסופי של : בלתי נסבל ß מיניות פרברטית מקלה ß חזרה של הבלתי נסבל וחוזר חלילה (Socarides 1960; Joseph 1971; Stoller 1975; Mcdougal 1985; Ogden 1996).

מקובל לומר שככלל הפרברסיה המינית מקובעת לסדר דברים אופייני של המעש המיני. של הסובב אותו. סדר דברים שסטולר כנה התסריט המיני (Stoller 1975). לעתים התסריט מוגדר באופן כללי יותר. לעתים מוגדר בצורה נוקשה לפרטי פרטים. הלבוש. ההתקרבות. צורת המגע. מה נאמר. איך נאמר. וכן הלאה. מוגדר במידה שבה כל סטיה מרוקנת את המיניות מערכה המיני והרגשי. מאפיינים ש"זר לא יבין".

כך למשל, עולה מתיאורו של מטופל המקיים קשרים מיניים עם שני המינים, שבעתות מצוקה רגשית, הוא פונה לחדרי שירותים ציבוריים על מנת לקיים מגע מיני מזדמן הומוסקסואלי. מגע מרגיע. מייד. יעיל לפרק זמן קצר. חוזר עליו שוב ושוב בעתות לחץ. חשוב לו ריח השתן העז. ריח המזכיר לו כיצד התעורר רטוב בילדותו.

אין לשכוח, שניתן לפגוש שמוש דומה במיניות הטרוסקסואלית (הרגעה רגשית דרך פניה למיניות עם שותף מזדמן או קבוע), או באקטים או בחלומות בהקיץ שאינם מיניים. אלימות, המורים, חלומות בהקיץ על גדולה, נקמה וכן הלאה.

היעילות והמיידיות של הגנה זו כרוכה במספר השלכות :

עקב היעילות והמיידיות שלה היא נוטה להיות דומיננטית ולבוא על חשבון הגנות אחרות. על חשבון השמוש בהן. על חשבון ההתפתחות שלהן. לכך מיוחסת המוסכמה המקובלת שאנשים בעלי מיניות פרברטים אינם נוטים לפנות לטפול נפשי. שגם במידה והם פונים הם מתקשים להעזר בטפול.

עקב הדומיננטיות שלה, בעת מצוקה, הדחף לפנות אליה, במיוחד כאשר יש מרכיבים אגו דיסטונים ביחס אליה, נחווה כדחף כפייתי. בלתי נשלט. שידוע שבסוף לא יהיה ממנו מנוס. שהולך וגובר עם התגברות העומס הרגשי ללא דרך אחרת להתמודד עמו.

לאור היעילות והמיידיות, יש חרדה רבה מכל שוני בטקס, שמא הקסם יתפוגג. נטיה לקבע אותו.

ההשענות על תסריט מיני מוגדר בצורה מדוקדקת. מאורגן בהתאם לצרכים ההגנתיים. מועידה לשותף/ שותפים מיניים הנוכחים בתסריט תפקיד של ספק שחקנים ספק ניצבים. מלוהקים. מבויימים. מקבלים מקום. בהתאם לצרכים של המשתמש בפרברסיה המינית.

האופי המעגלי, הנטיה להאחזות בתסריטים מיניים נוקשים, העדר התפתחות של הגנות אחרות, והמקום המוגדר היטב, הניתן לאחר, מעניקה למיניות הפרברטית אופי נוקשה, חוזר על עצמו ולא מספק לטווח ארוך (Khan 1965; Mcdougal 1985; Kernberg 1992) באופן דומה להתמכרויות אחרות (Joseph 1971; Mcdougal 1985).

עקב הבעייתיות הכרוכה במאפיינים אילו, יש המציעים אותם כמגדירים את הפרברסיה המינית ולא הפרקטיקות המיניות כלשעצמן.

והערת אזהרה : תיאורים אילו נשענים במידה רב על בעלי פרברסיה מינית הפונים לטפול. שהם ככל הנראה תת אוכלוסיה יחודית שספק עד כמה היא מייצגת. יש לכן לנהוג זהירות בהתרשמויות אילו.