א. בעיית הגדרת הפרברסיה המינית

פרברסיה במשמעה המילולי המקורי מסמנת הטיה. עוות. סלוף. השחתה. של האמת. הנכון. הראוי. המקובל. של הדת. רק מאוחר יותר הופיע השמוש במונח פרברסיה בהקשר המיני.

שמוש ממנו משתמעת הנחה שיש מיניות נורמלית. תקינה. נכונה. ראוייה. ולעומתה מיניות פרברטית *

האמנם ? – הנחה בעייתית.

פרקטיקות ופנטזיות מיניות רבות ומגוונות מופיעות בחלק גדול של האוכלוסיה אם לא בכולה (Freud 1905; Stoller 1975; Kernberg 1992; Dimen 2001). כך שספק אם קיים תיחום בהיר בין מיניות פרברטית לנורמלית (Freud 1905; Stoller 1975; Kernberg 1992).

דומה שקל למצוא הסכמה רחבה במקרים דוגמת מין בכפיה, מין הכרוך בגרימת נזק, או מין עם ילדים **. בה בשעה יש וכוח מתמיד האם יש לראות פרקטיקות או פנטזיות מיניות חריגות אחרות, בבדידות או בהסכמה בין מבוגרים ללא או אף עם גרימת נזק, כפרברטיות או כוריאציות נורמליות (Kernberg 1992; Dimen 2001).

היכן איפוא עובר הקו. האם יש קו. מי מסמן אותו.

האם במיניות פרברטית הכוונה למיניות שאינה מכוונת לרביה? שאינה מכוונת לרביה כמטרתה העקרית ? ששכיחותה באוכלוסיה נמוכה? שכפופה לפרקטיקות כפייתיות נוקשות, לא גמישות שרק הן מאפשרות הנאה מינית (Kernberg 1992) ? שכפופה ומפגינה שנאה לאובייקט (Stoller 1975) ? שכפופה ומפגינה הפרעה ביחסי האובייקט (Bach 1994) ?. למותר לציין שיש חפיפה לא שלמה בתחולת הגדרות שונות אילו.

מזוית שונה. נראה שסמון פרקטיקות ופנטזיות מיניות מסויימות כפרברטיות הוא למיון ותיוג חברתי. מיון ותיוג שמשתנה מחברה לחברה. מתת חברה לתת חברה. משתנה לאורך זמן. שיש חשיפה אליו מילדות, הרבה לפני שיש הבנה, מהי מיניות ולאילו פרקטיקות התיוג מתייחס ***. במצב עניינים זה, לא פלא שיש המציעים בספק לעג ש"פרברסיה היא כל פרקטיקה מינית השונה מזו של הדובר" (Dimen 2001).

בשיח האנליטי, מקובל לראות בקיום פרברסיות מיניות עדות להתפתחות ולארגון הנפשי. השיח נע בין השקפה הרואה במערך הפרברטי מערך נפשי ייחודי לצד הפסיכוטי והנויורוטי (Freud 1927) לבין השקפות הרואות בפרברסיה המינית בטוי נוסף היכול להופיע בכל רמת ארגון אישיות (Kernberg 1992), או בהפרעות שונות של התפתחות ה self (Kohut 1972; Goldberg 1975; Stolorow 1975).

לעתים נעשה שמוש במושג פרברסיה גם בהתייחסות לאקטים שאינם מיניים במפורש, או כתאור של מערך נפשי, גם בהעדר עדות ברורה למיניות פרברטית.

* במקור פרויד הבחין בין פרברטים הנוטים לפרקטיקות מיניות שונות ממשגל גניטלי, אינטרוברטים הנמשכים לבני מינם ולבין אילו הנמשכים לאובייקטים שונים דוגמת ילדים או חיות (Freud 1905). בספרות כיום כולם מכונים פרברטים מיניים.

** בישום הכלל תתכן אי הסכמה – למשל מקרה רמון

*** מישהו הסביר לי ששמר מילדות ועד לבגרות את האבחנה בין הומו לבין הומוסקסואל שרק הוא להבנתו עוסק בחדירה אנאלית.