עוד על דיכאון

דיכאון, או דיפרסיה בלעז, הוא ליקוי נפשי נפוץ, הפוגע ב-121 מיליון בני אדם ברחבי העולם. הליקוי הזה מתבטא בתופעות הבאות: מצב רוח שפוף, היעדר עניין בהנאות החיים, תחושות של אשמה, חוסר ביטחון עצמי, הפרעות שינה, חוסר תיאבון, חוסר מרץ ובעיות ריכוז. הבעיות האלה יכולות להפוך כרוניות, או חוזרות ונשנות, ולגרום חבלה ניכרת ביכולתו של האדם לבצע את המטלות היומיומיות. במקרים חמורים, דיכאון עלול להוביל להתאבדות. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 850,000 איש מתאבדים מידי שנה כתוצאה מדיכאון.

ניתן לאבחן דיכאון בצורה אמינה על ידי רופא. תרופות נגד דיכאון וטיפול קצר ומובנה אצל פסיכיאטר משפיעים לטובה ב-60 עד 80 אחוז מהמקרים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, דיכאון תוקף בין 5 ל-10 אחוזים מהאוכלוסיה. נראה שנשים נוטות לדיכאון יותר מאשר גברים. סקר שנערך בצרפת ב-1987 הראה שנשים נשואות מהמעמד הפועלי נפגעות יותר מדיכאון, וכן בעלי השכלה גבוהה ומקצועות חופשיים בגילים 45-54.

ניתן להבחין בין שלושה סוגים מרכזיים של דיכאון: דיכאון קליני, דיסטימיה ודיכאון כחלק מהפרעה בי-פולרית (מאניה-דפרסיה):

דיכאון קליני/מז'ורי – מתייחס להופעתם של סימפטומים דכאוניים (מצב רוח ירוד, יאוש, עצבנות, פגיעה בתיאבון או השינה ועוד) המביאים למצוקה או פגיעה בתפקוד במשך שבועיים רצופים לפחות ואינם נובעים מאבל. התחושות הקשות הנלוות לדיכאון הקליני עשויות להביא אף למחשבות ולנסיונות אובדניים, ולכן חשוב ביותר לטפל בו.

דיסתימיה – היא מצב קבוע של דכדוך, תחושת חוסר ערך, חוסר הנאה, פגיעה בדפוסי האכילה והשינה ועוד, הנמשכים לפחות שנתיים. סימפטומים אלו מופיעים בעוצמה נמוכה יחסית לעוצמתם בדיכאון הקליני, אך מביאים למצוקה או פגיעה תפקודית בזוגיות ובעבודה. בתגובה למצבי לחץ עשויה הדיסתימיה להחמיר ולהפוך לאפיזודה של דיכאון קליני.

דיכאון כחלק מהפרעה בי-פולרית – דומה במאפייניו לדיכאון הקליני, אך מופיע לסירוגין עם אפיזודות של מאניה (מצב של מצב רוח מרומם, עצבני ופעלתני בצורה מוגזמת ובלתי נשלטת).

דיכאון אצל מבוגרים:

2% מהאנשים מעל גיל 65 סובלים מדיכאון, ו-2% נוספים סובלים מדיסתימיה.
חשוב לציין כי דיכאון אינו תגובה נורמלית לגיל.

מחקרים העלו ששילוב בין תרופות לפסיכותרפיה מונע נפילות במצב הרוח ומאפשר החלמה מדיכאון.

דיכאון עלול להופיע גם אצל ילדים. הוא מתגלה בדרך כלל על ידי הפרעות מצב רוח (שיעמום, אדישות קיצונית) והפרעות התנהגות כגון חוסר יציבות, תוקפנות, דווקאות, ירידה בלימודים, בולימיה או אנורקסיה. אחד הגורמים לכך יכול להיות פגיעה שספג אחד ההורים, כגון פיטורין או מחלה.

שאלון: האם אני בדיכאון?

בחנו את עצמכם – האם אתם מרגישים במידה רבה את התופעות הבאות?

1. עושה דברים לאט מהרגיל
2. העתיד נראה חסר תקווה
3. קשה להתרכז בקריאה
4. אין הנאה בחיים
5. קשה לקבל החלטות
6. כבר אין עניין בדברים שעניינו אותי בעבר
7. הרגשת עצב
8. זזים ממקום למקום בחוסר מנוחה
9. הרגשת תשוש
10. קשה לעשות את הדברים הפשוטים ביותר
11. הרגשת אשמה, כאילו מגיע לי עונש
12. הרגשה שאני כישלון
13. הרגשה שאני חסר חיים, כמו מת
14. נדודי שינה
15. מחשבות על דרכי התאבדות
16. הרגשה שאני לכוד
17. הרגשת עצבות אפילו כשקורים לי דברים טובים
18. ירידה במשקל בלי דיאטה, או עלייה במשקל